La reindustrialització de Nissan s’enfronta encara a nombroses traves

Imagen de la fábrica de Nissan en la Zona Franca de Barcelona. EFE/Quique García

Barcelona, 6 des. (EFE).- Després d’una setmana de vertigen, amb negociacions al límit del ‘hub’ d’electromobilitat amb la banca per retenir les ajudes del PERTE del cotxe elèctric, la reindustrialització de la planta de Nissan a la Zona Franca de Barcelona enfila l’últim tram d’un camí no exempt de riscos. Aquests són els principals obstacles que ha d’afrontar.

RECOMPTE D’AJUDES DEL PERTE

Una vegada tancats amb la banca avals que superarien els 50 milions d’euros -uns 48 milions vinculats als projectes tractors del ‘hub’-, encara queda per concretar la quantitat d’ajudes del PERTE que aquest consorci d’empreses ha aconseguit retenir del total de 107,8 milions que se li van adjudicar inicialment.

QEV Technologies, que lidera el projecte, calcula que seran 65 milions, la qual cosa suposaria el 60% de les assignades, encara que el Ministeri d’Indústria està encara analitzant tota la documentació i no ha comunicat al ‘hub’ l’import final adjudicat.

El projecte del ‘hub’ va ser el tercer major beneficiat del PERTE del vehicle elèctric i la revisió a la baixa dels recursos assignats redueix encara més el ja escàs percentatge d’adjudicació global, que va ser del 30% del pressupost posat a disposició per l’Estat.

EL CONCURS DE ZONA FRANCA ES RETARDA

Superat amb més o menys èxit l’obstacle dels avals, el ‘hub’ està pendent ara que el Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB) adjudiqui la gestió dels terrenys en els quals s’assenta l’antiga planta de Nissan, d’uns 500.000 m2 i considerada un gran actiu des d’un punt de vista industrial i logístic.

En aquests moments, la mesa de contractació del concurs està analitzant «de manera acurada» tota la documentació presentada pel grup immobiliari Goodman, el que assumiria la gestió, que s’ha associat amb el ‘hub’ d’electromobilitat.

Aquesta és l’única proposta que opta a la gestió d’aquests terrenys, per la qual cosa si l’operació descarrila seria molt difícil trobar una alternativa a curt o mig termini.

La resolució del concurs no s’espera per abans de mitjan desembre i el lliurament de claus dels terrenys s’ha ajornat ja al 14 de gener, quan s’haurà complert un any del cessament de l’activitat industrial en la planta que va ocupar el fabricant de vehicles japonès des de principis dels anys 80.

Per afegir més incertesa a l’adjudicació del concurs, Goodman ha demanat visitar les antigues instal·lacions de Nissan per realitzar una auditoria.

ELS PLANES INDUSTRIALS DEL HUB, A REVISIÓ

La reducció de les ajudes públiques del PERTE obliguen al ‘hub’ a revisar la seva inversió inicial (d’uns 300 milions d’euros) i a replantejar, per tant, els seus plans industrials.

Els promotors del consorci han assegurat que els projectes tractors estan garantits, com és la fabricació d’una furgoneta elèctrica amb la marca Zeroid, de la qual s’encarregarà QEV, mentre que es buscarà inversió privada per recolzar les línies d’actuació secundàries.

El consorci, en el qual participen 16 empreses, preveu també acudir a la segona edició del PERTE del cotxe elèctric i al pla d’ajudes del Moves II per obtenir més recursos.

INQUIETUD ENTRE LA PLANTILLA DE NISSAN

Els sindicats de l’antiga fàbrica de Nissan han expressat la seva preocupació per la lentitud «exasperant» amb la qual avança tot el procés de reindustrialització.

Són més de mil els antics empleats de la multinacional nipona que estan cobrant de l’atur i que segueixen amb inquietud dia rere dia les notícies sobre els retards en els processos administratius, les dificultats amb els avals o els canvis de calendari.

El fet és que com més es retardi l’adjudicació dels terrenys, més trigarà el ‘hub’ a instal·lar-se i a començar a contractar a aquests treballadors. I els sindicats temen que algunes contractacions no arribin fins a principi del 2024, quan haurien esgotat ja els dos anys de desocupació que els corresponen.

ALTRES ASPIRANTS DE VISITA PER CATALUNYA

En aquest context, els terrenys de Nissan a Zona Franca han cridat l’atenció d’altres inversors, entre ells el fabricant xinès de cotxes elèctrics Chery que va arribar a presentar una oferta que no va ser tinguda en compte per no ajustés als tempos.

En tot cas, la companyia xinesa va viatjar la setmana passada a Barcelona per entrevistar-se amb el Govern i Foment del Treball a la recerca d’altres terrenys.

Cilsa, l’empresa participada de la immobiliària Merlin i el Port de Barcelona, també ha expressat el seu interès pel solar de Nissan en col·laboració amb Mecalux. EFE

mje/fl

  • primavera loranca